بهبود کنترل دیابت با مداخلات تلفنی با شریک زندگی بیمار

5 اوت 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، مدیریت بیماری دیابت با مداخلات تلفنی شامل صحبت کردن با شریک زندگی فرد بیمارمی تواند بهبود یابد.

یک مطالعه ی یک ساله با شرکت 280 زوج که یکی از آنها به دیابت نوع 2 کنترل نشده، مبتلا بود (هموگلوبین 7.5 A1Cدرصد یا بالاتر) و دیگری به دیابت مبتلا نبود، نشان داد که تلاش برای کنترل دیابت نوع 2 می تواند پس از مداخلات تلفنی که شامل صبحت با شریک زندگی فرد بیمار بود، نتیجه بخش تر است و به بهبود مدیریت این بیماری می انجامد.

تمام شرکت کنندگان در ابتدای تحقیق از طریق دو تماس تلفنی به مدت 75 دقیقه، آموزشهای دیابت را دریافت کردند و سپس به 3 گروه تقسیم شدند: دو گروه ده تماس تلفنی دیگر برای دریافت حمایت های بیشتر دریافت کردند. در یک گروه این تماس های تلفنی اضافه با یکی از زوج ها که به دیابت مبتلا بود انجام شد و در گروه دوم به هر دو زوج و در گروه سوم به هیچ یک از دو زوج، تلفن اضافه ای بغیر از آموزش های تلفنی اولیه، صورت نگرفت.

در آغاز تحقیق، میزان متوسط هموگلوبین A1Cدر افراد مبتلا به دیابت برابر با 9.1درصد (76 میلی مول بر مول) بود. محققان به ارزیابی تأثیرات تلفن های مختلف بر کنترل دیابت افراد شرکت کننده ی  مبتلا به دیابت پرداختند. در این بررسی نتایج زیر حاصل شد:

·        در میان افرادی با مقدار هموگلوبینA1C 7.5 تا 8.2درصد در ابتدای تحقیق ، تماس های تلفنی  درهمه ی گروه ها هیچ  بهبودی را در میزان هموگلوبین A1C  ایجاد نکرد.

·        درافرادی با مقدارهموگلوبینA1C 8.3 تا 9.2درصد در ابتدای تحقیق، تنها در مقدار هموگلوبین گروهی که به هر دو زوج تماس های تلفنی اضافه صورت گرفته بود، بهبود مشاهده شد.

·        در افرادی با مقدار هموگلوبینA1C  9.3 درصد و بالاتر در ابتدای تحقیق: در مقدار هموگلوبین A1C همه ی گروه ها بهبود چشمگیری مشاهده شد.

نتایج نشان داد از میان هر سه گروه، گروه مداخلات  تلفنی به هر دو زوج بهترین گروه در پاسخ  به این  مداخلات بودند.

 دکتر Triefاستاد روانپزشکی و علوم رفتاری  بیمارستان دانشگاه Upstateمی گوید: من تصور می کنم  تأثیر مداخلات بر روی گروهی با مقدار هموگلوبینA1C 8.3 تا 9.2بسیار قابل توجه است، بویژه که این گروه  را اکثر پزشکان در معاینات خود ملاقات می کنند، اگر بتوانیم شریک زندگی بیمار را بصورت مثبتی  به مداخلات مراقبتی بیمار وارد کنیم، نتیجه ی ارزشمندی را بدست خواهیم آورد، نتایج این مطالعه در مجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/involving-a-partner-in-type-2-diabetes-care-can-boost-control-95861802.html